DARUMA

Japonya'daki bir yeni yıl  geleneğinden bahsetmek istiyorum. Bu gelenekte aşağıda fotoğrafını gördüğünüz Japonca'da Daruma (İngilizce'de Dharma) denen bu maket bebek önemli rol oynuyor. 


Budist tapınaklarında satılan bu bebekler değişik boylarda satılıyor. Satın aldığınızda iki gözü de olmayan bu bebeklerden birini satın aldıktan sonra tek gözünü boyuyorsunuz. Sonra o yıl gerçekleşmesini istediğiniz dileğinizi tutuyorsunuz. Bu süre zarfında Darumanız evinizde bir yerde duruyor. Dileğiniz yerine geldiğinde de Darumanın diğer gözünü de boyuyorsunuz.

Bir sonraki yılın ilk günlerinde de tapınaklarda Daruma bebekleri yakma töreni gerçekleşiyor. Dileğiniz gerçekleşince Darumanızı tapınağa götürüp yakma töreninde diğer Darumalarla birlikte yakıyorsunuz.

Bu ilginç geleneğin kaynağını biraz araştırınca da karşıma ilginç bir hikaye çıktı. Daruma, tarihte Bodhidharma olarak bilinen Zen Budizmini bulan kişiyi temsil ediyormuş. Bu arada Zen Budizmi Japonya'daki adıymış, asıl Çin kaynaklı olan bu budizmin gerçek adı Chan Budizmiymiş.

Bodhidarma'nın Daruma bebeklere esin kaynağı olduğu söylenen bir çok efsane varmış. Benim internetten araştırdığım ve ilgimi çeken hikaye şöyle: 

Milattan sonra 5. veya 6. yüzyılda Bodhidharma bir mağarada (Çin'de olduğu söyleniyor)  7 sene gözlerini hiç kırpmadan ve hareket ettirmeden meditasyon yaptıktan sonra aydınlığa ulaşmış. Meditasyon yaptığı sırada kolları ve bacakları zayıflamış, pörsümüş ve vücudundan ayrılmış. Şimdiki Daruma bebeklerin kollarının ve bacaklarının olmaması da bundan kaynaklanıyor. 

Efsanede ayrıca, Bodhidharma'nın 7 yıllık meditasyon sırasında bir ara uyuyakaldığını ve bunu fark edince sinirlenip gözlerini oyduğu da yazıyor. Oyup yere attığı gözleri ise toprakta filizlenip Çin'deki ilk yeşil çay bitkisini oluşturmuş.


Daruma'nın ne olduğunu öğrendikten sonra benim de ilk Daruma bebeğimin gözünü boyayıp dilek tutma vaktim geldi :)
Dileğim gerçekleşirse seneye de yakma töreninden fotoğrafları eklerim artık :)

İlginç olan Japonya'da seçim zamanları politik partiler Daruma bebeklerle dilek tutuyorlarmış :))

Dileklerimizin bu şekilde gerçekleşmeyeceğini bilsek de , kendi halinde sevimli  bir gelenekten kime ne zarar gelir ki. 


4 yorum:

  1. Bu doyurucu bilgi için izmir'den teşekkürler... Fakat bunun siyah kumaş üzerine sağa sola yatık ve dik durmuş şekildeki bez sadece bir aksesuar mı? Bunun hakkında bir bilgi var mı?

    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Hakan merhaba, siyah kumaş üzerinede sağa sola yatık ve dik durmuş olanların ne olduğunu bilemedim. Daruma'mıymış o da acaba ?

    YanıtlaSil
  3. Aynı figür sağa sola yatmış halde uzun bandana gibi bir şey.. Dileğim gerçekleşti diğer gözü de boyadım yeni yılı bekliyorum :)))

    YanıtlaSil
  4. Dileğinin gerçekleşmesine çok sevindim :) Benim dileğim hala gerçekleşmedi o yüzden tek gözü var sadece :) Ama umudumu kaybettim henüz..

    YanıtlaSil